تاثیرجنسیت نویسنده برزبان داستان بارویکردنقدفمینیستی باتکیه برنظریه الن شوالتر ومقایسه آن درآثار مصطفی مستور وزویا پیرزاد
پایان نامه
- دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده پریسا مولاخواه
- استاد راهنما حسین فقیهی
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده: فمینیسم ، واژه ای فرانسوی به معنی «طرفداری از حقوق زن» و«جنبش آزادی زنان» است که با معنای کنونی ، واژه ای نوین است اما قدمتی به اندازه ی تاریخ دارد. «نقد فمینیستی » برآن است تا نقش زنان را دردومحورخالق اثر (زن درمقام نویسنده) وشخصیت خلق شده (چهره ارائه شده از زن درآثارنویسندگان) بررسی کند.زنان ومردان از حیث خلقت ،دارای ویژگی های نسبتاً متفاوتی هستند. بدین ترتیب طرز فکر وزاویه ی دید هر دو جنس نسبت به محیط اطراف خود نیز متفاوت است.در این میان جنسیت نویسنده می تواند در هر دومحور یادشده تأثیرگذار باشد وباعث ایجاد تفاوت هایی در زمینه ی خلق آثار وپرداخت شخصیت ها در داستان ها شود.در این پژوهش به بررسی تأثیر جنسیت نویسنده بر زبان داستان وشخصیت های زنانه با رویکرد نقد فمینیستی پرداخته شده است.در همین راستا از میان نویسندگان مرد و زن ، به عنوان نمونه پنج داستان کوتاه از مصطفی مستور و یک رمان از زویا پیرزاد با رویکرد نقد فمینیستی مورد تحلیل قرارگرفته است.ابتدا خلاصه ای ازداستان ها ذکر وسپس به نقد داستان ها پرداخته شده است.ضمن نقد داستان های دو نویسنده با جنسیت های متفاوت و مقایسه بین آنها در می یابیم نقش زنان در داستان های نوشته شده توسط مردان وزنان تفاوت چندانی ندارد اما جنسیت بر زبان نویسنده درخلق شخصیت های زن ودغدغه های زنانه تاثیر گذار است. واژه های کلیدی: نقد فمینیستی، جنسیت،ادبیات داستانی، مصطفی مستور،زویا پیرزاد
منابع مشابه
بررسی مفهوم انسان و انسان شناسی در داستان های مصطفی مستور بر مبنای ارتباطات چهارگانه
انسان شناسی و مفهوم انسان در کنار مفهوم خدا و جهان، یکی از مفاهیم بنیادی اندیشه ی بشری است. خدا، انسان، جهان، سه محور اساسی اندیشه بشری است که در طول تاریخ و در همه جوامع، پرسش های مهم درباره آنها مطرح شده و تمام تلاش فکری بشر، متوجه این سه کانون و یافتن پاسخ های مناسب برای پرسش های مربوط به آن است. مساله ارتباطات چهارگانه (رابطه انسان با خدا، خود، دیگری و طبیعت) در ادبیات داستانی به دلیل نوع...
متن کاملداستان کوتاه در دو سوی جهان (تحلیل و بررسی آثار مصطفی مستور و ریموند کاروِر با رویکرد تطبیقی)
امروزه ادبیات، بهویژه داستان کوتاه، را نوعی صنعت میدانند که قواعدی دارد و میتوان با خواندن و کوشش زیاد آن را فرا گرفت. داستان کوتاه را میتوان از نظر شخصیتها، نوع بیان داستان، و کوتاهی و بلندی آن بررسی کرد یا با استفاده از ادبیاتِ نسبتاً نوپای تطبیقیِ «روابط و تأثیرات ادبی» عناصر مشترک داستانها را در زبانهای گوناگون کاوید. ریموند کارور و مصطفی مستور دو نویسندۀ بزرگیاند که در میان مخاطبان اد...
متن کاملچهرۀ قدسی زن و عشق در داستانهای مصطفی مستور
زن، شخصیت کانونی و مهمترین موضوع داستانهای مصطفی مستور است و با زنان داستانهای واقعگرای معاصر، تفاوت ماهوی دارد؛ چراکه از سویی، تجلی تام و تمام «زن مثالی» است و از سوی دیگر، میراثدار تصویر و تصوری است که قرنها در ادبیات غنایی ایران، از وی ارائه شدهاست. زنی والا، روشنضمیر، دروننگر، باایمان، وفادار، پریصفت، الهامبخش، هنرآفرین، دور از دسترس و پاکتر از آن که به تملک مرد درآید؛ ...
متن کاملبازگشت شخصیت ها در آثار مصطفی مستور: نوپرداز فن داستان نویسی بالزاکی
مکتب ادبی رئالیسم فرانسوی در قرن نوزده با هدف بازنمایی جسورانه واقعیت شکل گرفت و اونوره دو بالزاک، به عنوان نماینده ی زبده ی این مکتب شهرت جهانی یافت. یکی از فنون ادبی این مکتب که برخاسته از ملاحظات بالزاک در داستان نویسی به شمار می رود، بازگشت شخصیت هایی است که با حضور در آثار مختلف، آیینه ی تمام نمای تحول تاریخ و جامعه خویش هستند. در میان داستان نویسان معاصر ایرانی، مصطفی مستور، از این فن د...
متن کاملکارکرد کنشهای ارتباطیِ برونزبانی در داستانهای مصطفی مستور
کارکرد کنشهای ارتباطیِ برونزبانی در داستانهای مصطفی مستور* سمیه حاجتی1 کارشناس ارشد ادبیات فارسی دکتر احمد رضی دانشیار دانشگاه گیلان چکیده مصطفی مستور، از داستاننویسان معاصر است که آثار داستانیاش از سوی مخاطبان و منتقدان مورد استقبال قرار گرفته است و برخی از آثار او به چندین زبان ترجمه شده است. در این نوشتار با نگاهی میانرشتهای بازتاب کنشهای برونزبانی و کارکردهای عمدۀ آن در داستا...
متن کاملتطبیق کارکرد زمان روایی در دو داستان کوتاه اثر الطیب صالح و مصطفی مستور بر مبنای آرای ژنت
نحوۀ بهکارگیری عنصر زمان در برخی از داستانهای مدرن، داستان را به فرآیندی دیریاب برای دریافتکننده تبدیل میکند. امروزه نظم حاکم در داستانهای سنتی، جای خود را به آشفتگی در داستانهای مدرن میدهد؛ چراکه برخی داستانپردازان با وارد ساختن خاطرات، رؤیاها و کابوسهای انسان در جوامع مدرن به عنوان تکنیکی جدید، باعث میشوند که مرزهای زمان، دچار فروپاشی شود و بالطبع، سرعت سیر داستان و تکرار برخی روید...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023